Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Πειθαρχικές διώξεις σε εννέα υπαλλήλους που υπηρετούσαν στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης άσκησε πριν από μερικές ημέρες ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, θέτοντάς τους ουσιαστικά σε αργία, καθώς τον λόγο τώρα έχουν τα πειθαρχικά συμβούλια.Οι διώξεις αφορούν στα πειθαρχικά παραπτώματα της αναξιοπρεπούς εντός ή εκτός υπηρεσίας συμπεριφοράς και της παράβασης καθήκοντος, τα οποία κρίνονται ως ιδιαίτερα σοβαρά.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Ρακιντζής αναμένεται το επόμενο χρονικό διάστημα να ασκήσει πειθαρχικές διώξεις κατά ακόμη 15 υπαλλήλων (για τα ίδια παραπτώματα) οι οποίοι υπηρετούσαν στην ίδια Διεύθυνση και, όπως διαπιστώθηκε, είτε δεν είχαν υποβάλει δήλωση «πόθεν έσχες» είτε αυτή ήταν ανακριβής.
Δεν υπέβαλαν δηλώσεις «πόθεν έσχες»
Στο στόχαστρο των Αρχών είχαν τεθεί αρχικά συνολικά 62 υπάλληλοι της παραπάνω Διεύθυνσης. Από τον έλεγχο που διεξήγαγε η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες προέκυψε ότι εξ αυτών εννέα δεν είχαν υποβάλει δήλωση «πόθεν έσχες» και άλλοι τρεις είχαν υποβάλει δηλώσεις, οι οποίες όμως ήταν ανακριβείς.
Παράλληλα, η Αρχή επέκτεινε τον έλεγχο σε ακόμη 12 υπαλλήλους (δεν συμπεριλαμβάνονται στους 62), για τους οποίους προέκυψε ότι επίσης δεν είχαν υποβάλει δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης.
Επιπλέον, το ΣΔΟΕ πραγματοποιεί ελέγχους για 14 πρώην υπαλλήλους της υπηρεσίας που έχουν συνταξιοδοτηθεί, ενώ υπενθυμίζεται ότι ο Λέανδρος Ρακιντζής είχε εκδώσει πορίσματα για δύο υπαλλήλους του Υπουργείου Ανάπτυξης οι οποίοι είχαν συλληφθεί για εκβίαση και, όπως διαπιστώθηκε, αφενός είχαν υποβάλει ανακριβείς δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης και αφετέρου διατηρούσαν χρηματικά ποσά τα οποία δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν. Οι υπάλληλοι αυτοί έχουν ήδη τεθεί σε αργία και αναμένουν τον πειθαρχικό τους έλεγχο.
Το πόρισμα του ΓΕΔΔ
Ο τρόπος δράσης του κυκλώματος διαφθοράς που τα τελευταία χρόνια δρούσε στο Υπουργείο Ανάπτυξης περιγράφεται λεπτομερώς στο πόρισμα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που αφορούσε στον έλεγχο της Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων.
Από το πόρισμα αποκαλύφθηκε «ένα πλέγμα παράτυπων διαδικασιών μέσω των οποίων μια μικρή ομάδα υπαλλήλων εκμεταλλευόταν υποψήφιους επενδυτές που αιτούντο χρηματοδοτήσεων».
Αφορμή για την έρευνα στάθηκαν τα όσα συνέβησαν πριν από περίπου δύο χρόνια. Τότε (τον Μάρτιο του 2012) τέσσερις υπάλληλοι της συγκεκριμένης Διεύθυνσης είχαν συλληφθεί επ' αυτοφώρω να χρηματίζονται από υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να προωθήσουν μια κοινοτική επιδότηση που εκκρεμούσε από το 2009.
Οι ελεγκτές αποκάλυψαν ένα περιβάλλον ασυδοσίας, στο οποίο υποψήφιοι επενδυτές καταντούσαν έρμαια των προθέσεων των συγκεκριμένων υπαλλήλων, αναγκαζόμενοι να υποκύπτουν ακόμα και στον χρηματισμό έτσι ώστε να λαμβάνουν τις επιχορηγήσεις που δικαιούνταν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πόρισμα, το κύκλωμα της διαφθοράς είχε τα εξής τέσσερα χαρακτηριστικά:
1. Συστηματική καταστρατήγηση των προθεσμιών έγκρισης που προέβλεπε ο νόμος. Αντί για τέσσερις μήνες που θα έπρεπε να μεσολαβήσουν από την κατάθεση της αίτησης μέχρι και την απόφαση υπαγωγής στο επενδυτικό πρόγραμμα, στις περισσότερες περιπτώσεις οι αποφάσεις λαμβάνονταν ακόμα και ύστερα από 2,5 χρόνια. Από το σύνολο 3.478 προγραμμάτων μόνο το 22% ολοκληρωνόταν το πρώτο εξάμηνο και το υπόλοιπο 88% ολοκλήρωνε τη διαδικασία σε διάστημα από 6 έως και 54 μήνες. Όπως καταγράφουν οι επιθεωρητές, η απόκλιση στους χρόνους είχε γίνει μόνιμη κατάσταση και δεν αποδίδεται σε φόρτο εργασίας, ενώ γίνονταν δεκτές αιτήσεις χωρίς να έχουν όλα τα δικαιολογητικά.
2. Μη τήρηση της σειράς προτεραιότητας των αιτήσεων που οδηγούνταν στις γνωμοδοτικές επιτροπές για τη λήψη της επιχορήγησης, γεγονός που καταδεικνύει επιλεκτική προώθηση ποιων προτάσεων θα εγκρίνονταν και ποιων όχι.
3. Το 50% των υπό εξέταση επενδυτικών προγραμμάτων είχε αναλάβει -και μάλιστα υπό τη διπλή ιδιότητα ελεγκτή και αξιολογητή- ένας κλειστός πυρήνας 30-40 υπαλλήλων, τη στιγμή που στη συγκεκριμένη Διεύθυνση του ΥΠΑΝ απασχολούνταν 322 υπάλληλοι. Η μεγάλη πλειονότητα των αξιολογητών ήλεγχε από ένα έως και 50 προγράμματα, ενώ οι «εκλεκτοί» είχαν αναλάβει πάνω από 100 προγράμματα έκαστος.
4. Οι έλεγχοι των ιδίων κεφαλαίων των επενδυτών, όπως και της νομιμότητας των εγγυητικών επιστολών, ήταν σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ μετά την έγκριση των προγραμμάτων οι έλεγχοι υλοποίησης των δράσεων περιορίζονταν ακόμα και σε επιχειρήσεις των οποίων η χρηματοδότηση συνδεόταν άμεσα με τη δημιουργία και τη διατήρηση θέσεων εργασίας.
«Συνολικά, η έρευνα κατέδειξε ότι η υπό έλεγχο υπηρεσία παρουσιάζει έντονα λειτουργικά προβλήματα και βαθύτατες παθογένειες, οι οποίες µπορεί να συνοψιστούν στη µη εφαρµογή των οριζοµένων από το σχετικό νοµοθετικό πλαίσιο, τη µη επαρκή γνώση του επενδυτικού νόµου από τους υπαλλήλους -οι οποίοι και καλούνταν να τον εφαρµόσουν, την υιοθέτηση κακών διοικητικών πρακτικών, την έλλειψη εποπτείας τήρησης της διαδικασίας για το κάθε στάδιο από τους υπεύθυνους προϊσταµένους τµηµάτων ή διεύθυνσης, την κακή οργάνωση και υποστελέχωση της υπηρεσίας, τη µη ύπαρξη εξειδικευµένου τµήµατος νοµικής αρωγής - απαραίτητου για τον χειρισµό της πληθώρας των ζητηµάτων που προέκυπταν από τον χειρισµό των φακέλων και, τέλος, την απουσία ηλεκτρονικών µέσων, τόσο κατά την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής όσο και κατά την εξέλιξη της εν γένει διαδικασίας, γεγονός που αναμφισβήτητα θα εξυπηρετούσε τη διαφάνεια και τον έλεγχο» επισημαίνεται στο πόρισμα.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου