Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018

Η Ζεύξη Σαλαμίνας μεταξύ των έργων που αλλάζουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής


Νέα έργα που θα αλλάξουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής, έχουν δρομολογηθεί να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, διευκολύνοντας σημαντικά τις μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών του Λεκανοπεδίου.
Τα έργα υποδομής που έχουν προγραμματιστεί αναμένεται ότι θα συμβάλλουν περαιτέρω στην άνοδο του τουρισμού της Αθήνας αλλά και θα προκαλέσουν ένα νέο κύμα επενδύσεων, βελτιώνοντας αισθητά και την εικόνα της κτηματαγοράς..

Ένα από τα βασικά έργα που θα αλλάξει άρδην το συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας είναι η νέα γραμμή 4 του Μετρό που ήδη βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης. 
Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).
Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.
Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή, καθώς και εννέα ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
Προβλέπεται σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 12 χιλιομέτρων.
Επέκταση του Μετρό προς Πειραιά
Στην τελική ευθεία μπαίνει η παράδοση των τριών σταθμών της γραμμής του μετρό προς τον Πειραιά. 
Έτσι σε ένα χρόνο από σήμερα, τον Ιούνιο του 2019, παραδίδονται οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια».
Αντίστοιχα, η παράδοση των υπόλοιπων τριών σταθμών («Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο») εκτιμάται έως τον Ιούνιο του 2021, κάτι το οποίο σημαίνει ότι, σε ένα χρόνο από σήμερα, η Γραμμή 3, που θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Σύνταγμα και τον Πειραιά, θα φτάνει μέχρι την Νίκαια.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται, με το Μετρό, σε 45 λεπτά.
Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Ιδιαίτερα στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Υπενθυμίζεται ότι στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται η δημιουργία συγκοινωνιακού κέντρου, καθώς εκεί θα «συναντώνται» ηλεκτρικός, μετρό, προαστιακός, τραμ και θα συνδέονται με το λιμάνι. Όταν δε ολοκληρωθεί η γραμμή 3 του μετρό, θα ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το κέντρο της πόλης και με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
ΚΤΕΛ Ελαιώνας 
Εν αναμονή των μελετών για την κατασκευή του νέου σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, βρίσκεται το Υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να προχωρήσει ο σχετικός διαγωνισμός.
To έργο θεωρείται υψίστης σημασίας για τον νομό Αττικής, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων σε Κηφισό και Λιοσίων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους, ενώ η πρόσβαση σε αυτούς γίνεται οδικώς με αυτοκίνητο, ταξί ή αστικά λεωφορεία.
Η έναρξη λειτουργίας του υπερ-σταθμού, που δεν προβλέπεται πριν από το 2020, αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Kηφισού, αλλά και η λεωφόρος Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραΐσκάκη.
Το κατασκευαστικό κόστος εκτιμάται στα 90 εκατ., τα οποία μπορούν να εξευρεθούν, είτε από την ΕτΕΠ και το «πακέτο Γιούνκερ», είτε από δανεισμό των ΚΤΕΛ, είτε από την κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του.
Ο «Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων» (ΚΣΥΛ) προβλέπεται να κατασκευασθεί πάνω από το αμαξοστάσιο του Μετρό στον Ελαιώνα. Γι΄ αυτό το λόγο έχει υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Αττικό Μετρό, του δήμου Αιγάλεω και των ΚΤΕΛ.
Κοινός στόχος είναι η υλοποίηση ενός σύγχρονου Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων, ο οποίος θα αλλάξει ριζικά τα σημερινά δεδομένα, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού των υπεραστικών λεωφορείων στους σταθμούς του Κηφισού και της οδού Λιοσίων, δίδοντας παράλληλα αναπτυξιακή δυναμική στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα.
Τα ΚΤΕΛ θα βρίσκονται στο επίπεδο και από πάνω οι διάφορες ψυχαγωγικές και άλλες εγκαταστάσεις, ενώ από κάτω θα είναι το Μετρό. Η υπόγεια διάβαση έχει ήδη κατασκευαστεί.
Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί τον Ιούλιο του 2019.
Πρόκειται για έργο με υπερτοπικό δημόσιο χαρακτήρα, το οποίο θα θωρακίσει αντιπλημμυρικά την ευρύτερη περιοχή Μοσχάτου - Ταύρου, Καλλιθέας, εξασφαλίζοντας την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα.
Η περιοχή του Φαληρικού Όρµου καταλαµβάνει έκταση 800 στρεµµάτων κατά µήκος ακτογραµµής µήκους περίπου 2 χλµ. και περιλαμβάνει την παραλιακή ζώνη πέριξ των αστικών περιοχών Μοσχάτου, Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου, από την εκβολή του Κηφισού Ποταµού µέχρι το ∆ηµοτικό Αθλητικό Κέντρο (ΔΑΚ) του δήμου Παλαιού Φαλήρου. Και ουσιαστικά αποτελεί το πρώτο τμήμα του-εν πολλοίς αξιοποίητου- παραλιακού μετώπου μήκους 45 χλμ., από το Φάληρο έως το Σούνιο.
Οι πρώτες παρεμβάσεις στον Φαληρικό όρμο περιλαμβάνουν την μετατόπιση της παραλιακής λεωφόρου κατά 80-100 μέτρα προς το Νότο, σε μήκος 1.800 μέτρων, όπου σε ορισμένα σημεία θα «βυθιστεί», ώστε να επιτρέψει στους βασικούς δρόμους της Καλλιθέας και του Μοσχάτου να συνεχίσουν ώς τη θάλασσα.
Επίσης προβλέπεται η κατασκευή «ξηρού» καναλιού, παράλληλα με τη νέα λεωφόρο και πλάτους 35 μέτρων, που θα υποδέχεται τα νερά της βροχής από τις γύρω γειτονιές. Επίσης, θα λειτουργούν αγωγοί με αμφίδρομη κατεύθυνση της ροής, τόσο για να τραβούν νερό από την θάλασσα και να «καθαρίζουν» την κοίτη από τα στάσιμα νερά όσο και για να απορροφούν τα όμβρια. Αυτό θα γίνει συνδυαστικά με την εκβάθυνση του Κηφισού, ώστε να ανανεώνονται τα νερά. 
Τέλος προβλέπεται παράκτιο άλσος, που θα διαθέτει 3.500 δέντρα και πάνω από 200.000 θάμνους. 
Ζεύξη Σαλαμίνας
Η οδική ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα αποτελεί χρόνιο αίτημα των περίπου 39.000 μόνιμων κατοίκων-ή τουλάχιστον ενός μεγάλου τμήματος αυτών- του νησιού, καθώς σήμερα η μετακίνηση από και προς την υπόλοιπη Αττική εξασφαλίζεται μόνο μέσω των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων.
Το έργο της μόνιµης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας - Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.
Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, το οδικό τμήμα θα εκτείνεται από την υπάρχουσα Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραµαγκά, µε την οποία συνδέεται µε ανισόπεδο κόµβο, οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραµαγκά και µέχρι την περιοχή του κολυµβητηρίου Περάµατος όπου δηµιουργείται κόµβος για την σύνδεσή του µε την υφιστάµενη οδό Περάµατος-Κερατσινίου-Πειραιά.
Ακολουθεί η υποθαλάσσια ζεύξη µε οδική σήραγγα και στη συνέχεια όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου κατ΄ επέκταση της υπάρχουσας οδικής σύνδεσης της νήσου Αγίου Γεωργίου µε τον Ναύσταθµο.
Στην περιοχή των Παλουκίων προβλέπεται η δηµιουργία κόµβου για τη σύνδεση µε την υπάρχουσα οδό Παλουκίων – Αµπελακίων / Σαλαµίνας καθώς και µε το Ναύσταθµο, διατηρουµένης και της σύνδεσης της οδού Αµπελακίων / Σαλαµίνας µε τον Ναύσταθµο. Στη συνέχεια ακολουθεί όδευση Βόρεια του οικισµού των Παλουκίων και δηµιουργία δεύτερου κόµβου εισόδου προς τον Ναύσταθµο.
Ήδη έχουν κατατεθεί τρεις προσφορές για την κατασκευή του έργου.
Επεκτάσεις Αττικής Οδού
Από το συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών βγήκαν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ένα σχέδιο που υπήρχε εδώ και χρόνια, εγκαταλείφθηκε λόγω έλλειψης των απαιτούμενων κονδυλίων. 
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού αφορούν:
-Ολοκλήρωσης της Περιφερειακής Υμηττού με αστική σήραγγα από Λ. Καρέα μέχρι Λ. Βουλιαγμένης (περίπου 3χλμ)
-νεό τμήμα Κορωπί-Λαύριο 
-επέκταση της Λ.Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό με αστική σήραγγα (περίπου 3χλμ)
-επέκταση από την περιοχή των Σπάτων που σήμερα σταματά η Αττική Οδός μέχρι τη Λ. Μαραθώνος».
Το εγχείρημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001 οπότε και έγινε μία προσπάθεια να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. 
Επέκταση Προαστιακού σε Λαύριο
Μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες αναμένεται να είναι ώριμες οι μελέτες επέκτασης του προαστιακού προς το Λαύριο, ενώ ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα βγει στον αέρα το 2019. 
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου τα τελευταία χρόνια είναι συνεχείς. Άλλωστε η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο έχει εξαγγελθεί από το 2007, όταν υπουργός Μεταφορών ήταν ο Μιχάλης Λιάπης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012.
To Υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, κατόπιν πίεσης της Δημοτικής Αρχής, έχουν προτείνει την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως το Λαύριο, σε συνδυασμό με την οδική σύνδεση με την Αττική Οδό και την αναβάθμιση και πλήρη λειτουργία του λιμανιού ως επιβατικού και τουριστικού (φιλοξενία κρουαζιερόπλοιων, γιοτ κ.α.) 
Η ΕΡΓΟΣΕ, για την οποία η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, έχει ήδη καταθέσει στη διαχειριστική αρχή Τεχνικό Δελτίο με προμελέτες, προκειμένου να προχωρήσει με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής.
Η υλοποίηση του έργου με την παραπάνω μέθοδο θα έχει τεράστιο όφελος για τους πολίτες, καθώς θα εξοικονομηθεί σημαντικός χρόνος (έως και δύο περίπου χρόνια) για την ολοκλήρωση των προαναφερθέντων έργων.
Η νέα γραμμή, μήκους 32 χλμ., σύμφωνα με παλαιότερο σχεδιασμό, προβλεπόταν να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο Λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρόπη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου), με τη διαδρομή Αθήνα - Λαύριο θα γίνεται σε λιγότερο από μία ώρα, σε 55 λεπτά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εξετάζεται και η σύνδεση της λεωφόρου Λαυρίου με την Αττική Οδό.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου