Σαλαμίνα, Ιερά Μονή Παναγίας της Φανερωμένης. Ενας ναός βασιλικού
ρυθμού, με κεντρικό τρούλο και τέσσερις πυργίσκους με πολεμίστρες. Η
αγιογράφηση του καθολικού ξεκίνησε το 1735 από τον αγιογράφο Γεώργιο
Μάρκου και τους μαθητές του με την τεχνική της νωπογραφίας. Λέγεται ότι ο
αγιογράφος πέθανε το 1751 μετά την ολοκλήρωση του έργου του, το οποίο
είναι τεράστιο σε έκταση, καθώς απεικονίζονται πολλές σκηνές και πρόσωπα
που ξεπερνούν τα 3.500.
Η γιαπωνέζα καθηγήτρια Βυζαντινής Τέχνης του Πανεπιστημίου
Κιορίτσου - Γιόσι του Τόκιο Μασάκο Κίντο εντόπισε αυτήν την πληροφορία
πριν από χρόνια στο βιβλίο «Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης» του
αγιορείτη μοναχού του 18ου αιώνα Διονυσίου εκ Φουρνά της Ευρυτανίας.
Ηταν τη δεκαετία του '70, τότε που με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών
Υποτροφιών και του Ιδρύματος Ωνάση σπούδαζε στη Θεσσαλονίκη και την
Αθήνα Ελληνική Γλώσσα, Ιστορία και Ιστορία της Τέχνης.
Οι παρατηρήσεις του Διονυσίου εκ Φουρνά - ο οποίος αναζητούσε μία
δημιουργική σχέση με την εικονογραφική παράδοση, την τεχνολογία, την
αισθητική της μεταβυζαντινής τέχνης - κέντρισαν το ενδιαφέρον της Μασάκο
Κίντο. Και από το 2007 ανέλαβε να αποκαταστήσει τις τοιχογραφίες του
καθολικού της Ιεράς Μονής Φανερωμένης σε συνεργασία με την Α' Εφορεία
Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, καθώς και τη διευθύντρια του Βυζαντινού και
Χριστιανικού Μουσείου και ειδική μελετήτρια του μνημείου Αναστασία
Λαζαρίδου.
Το έργο της συντήρησης είχε διάρκεια έξι χρόνια και με την
πρωτοβουλία της γιαπωνέζας καθηγήτριας, φίλης του ελληνικού πολιτισμού,
το κόστος του προγράμματος συντήρησης είχε χορηγούς το υπουργείο
Παιδείας και Επιστημών της Ιαπωνίας και το Ιδρυμα Σουμιτόμο.
Οι μαυρισμένες επιφάνειες του ναού αποκάλυψαν εξαιρετικά έργα
τέχνης. Η Μασάκο Κίντο παρουσίασε πρόσφατα στο Βυζαντινό Μουσείο τα
αποτελέσματα της ελληνοϊαπωνικής επιστημονικής συνεργασίας όπου τιμήθηκε
από τον δήμαρχο Σαλαμίνας και το υπουργείο Εξωτερικών.
πηγή: Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου