Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018

ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΣ : «1977 – ΒΡΩΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ»



- ο Σαλαμίνιος τ. Βουλευτής μέσα από μια – προ ετών – συνέντευξή του στον Τάσο Καραντή, μας παρουσιάζει (στην ουσία) ο ίδιος το βιβλίο του, που κυκλοφόρησε πρόσφατα - 

Γράφει ο δημοσιογράφος
 Τάσος Καραντής

Ο κ. Γιάννης Χατζής αποτελεί ένα μοναδικό φαινόμενο στην πολιτική ιστορία του νησιού της Σαλαμίνας. Εισήλθε εξαιτίας μιας συνωνυμίας στο χώρο της πολιτικής. Κατάφερε στην ηλικία των 39 ετών, το 1977, και παρά την κάθετη τότε, πανελλαδικώς, πτώση της ΕΔΗΚ, να υπερψηφιστεί και να εκλεγεί Βουλευτής Β΄ Πειραιά.
Ο εορτασμός της εκλογής του εξελίχτηκε σε ανεπανάληπτη λαϊκή φιέστα, όπου χτύπησαν πανηγυρικά κι οι καμπάνες των εκκλησιών! Μπήκε στην πολιτική με ρομαντισμό και ανιδιοτέλεια, αφού ποτέ του δεν εισέπραξε τον μισθό του ως βουλευτής, αλλά τον πρόσφερε για κοινωφελή έργα και ενίσχυση σχολείων, σωματείων και αθλητικών συλλόγων του νησιού. Γι’ αυτό και, την περίοδο αυτή, αποτέλεσε για μεγάλη μερίδα των Σαλαμινίων ένα είδος λαϊκού ήρωα. Έξι όμως μήνες μετά την εκλογή του, απώλεσε την βουλευτική έδρα του και η περίπτωσή του, σύμφωνα με τον Τύπο της εποχής, συντάραξε το πανελλήνιο και αποτέλεσε “πελώριο πολιτικό σκάνδαλο”. Χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως “μικρό γουοτεργκέιτ”!  



Ο τ. Βουλευτής Γιάννης Χατζής μας μίλησε για την πολιτική ιστορία κι αδικία, που, όμως, αποτελεί και κομμάτι της πολιτικής ιστορίας της Σαλαμίνας, αλλά και της Ελλάδας. 

-Κύριε Χατζή, ας πιάσουμε το μίτο της ιστορίας από την αρχή. Πως μπήκατε στο χώρο της πολιτικής; 

-«Από συνωνυμία! Ναι! Είχε έρθει αντιπροσωπεία του Γεωργίου Μαύρου στη Σαλαμίνα για να προτείνουν  στον οφθαλμίατρο Περικλή Χατζή να θέσει υποψηφιότητα για Βουλευτής Β΄ Πειραιά με την ΕΔΗΚ. Κάποια όμως στελέχη του κόμματος, όπως αργότερα μου είπαν κι εμένα, έριξαν την ιδέα να προτιμηθεί κάποιος αρκετά νεότερος κι ανέφεραν το όνομά μου. Θυμάμαι, όταν ήρθαν να με βρουν, εγώ έπαιζα μπάλα στο Καματερό! Είδα να σταματάει ένα μαύρο αυτοκίνητο και κάποιοι να έρχονται προς το μέρος μου και νόμιζα ότι ήταν αστυνομικοί! Τους πλησίασα κι εγώ, σκονισμένος όπως ήμουνα από τη μπάλα και τότε μου πρότειναν, εκ μέρους του αρχηγού της ΕΔΗΚ, του Γεωργίου Μαύρου, να θέσω υποψηφιότητα. Το θεώρησα μεγάλη τιμή, συναντήθηκα και με τον ίδιο το Γεώργιο Μαύρο και δέχτηκα. Όταν το ’μαθε η μάνα μου, μου είπε :“Το ’κανες κι αυτό!”.». 


-Τι συνέβηκε στις εκλογές του Νοέμβρη του 1977 ; 

-«Ούτε εγώ δεν μπορώ να το εξηγήσω. Να φανταστείς ότι τότε η ΕΔΗΚ ήρθε τρίτο κόμμα. Είχε γενική πτώση σε όλη την Ελλάδα, εκτός από τη Σαλαμίνα όπου έκανε ρεκόρ πιάνοντας το ποσοστό του 35,5%! Εγώ ήρθα πρώτος – συγκεντρώνοντας 4237 σταυρούς - όταν ο δεύτερος από την ΕΔΗΚ στη Σαλαμίνα πήρε μόνο 42!Σε κάποια δε τμήματα με ψήφισαν “μονοκούκι”! Και συγκεκριμένα σε πέντε εκλογικά τμήματα, όσοι ψήφισαν ΕΔΗΚ, ψήφισαν αποκλειστικά εμένα! Αφού κάποιοι μη μπορώντας να το πιστέψουν είπαν πως “αυτό δε συμβαίνει ούτε στη Ρωσία!”. Και να σκεφτείς ότι υπήρχαν κι άλλοι δύο Σαλαμίνιοι υποψήφιοι, ο Παντελής Καλογιάννης με τη Ν.Δ. – η οποία βγήκε και κυβέρνηση - και ο Άγγελος Περδικούρης με το τότε συνεχώς ανερχόμενο ΠΑΣΟΚ, όπου ήρθε δεύτερο κόμμα.».(1) 

-Θυμάμαι ότι τα επινίκια εξελίχτηκαν σε λαϊκή γιορτή!     

-«Θα σας μεταφέρω ακριβώς τι έγραψε τότε η “Σαλαμίνα” : “…Εξάλλου την άλλη μέρα το βράδυ, πραγματοποιήθηκε επινίκια φιέστα για την εκλογή στο βουλευτικό αξίωμα του κ. Γιάννη Χατζή. Εκατοντάδες τροχοφόρα και χιλιάδες Σαλαμίνιοι γύριζαν στους δρόμους, ενώ οι καμπάνες όλων των εκκλησιών χτυπούσαν πανηγυρικά. Στη φιέστα πήρε μέρος και ο ίδιος ο κ. Χατζής που έγινε αντικείμενο συνεχών επευφημιών. Η φιέστα κράτησε πάνω από 3 ώρες.”.».(2) 




-Κι έτσι βρεθήκατε στην κοινοβουλευτική ομάδα της ΕΔΗΚ. 

-«Εμένα με είχαν προτείνει για να συμπληρώσουν το ψηφοδέλτιο, αλλά, κάνοντας την έκπληξη, βρέθηκα δίπλα σε ονόματα όπως ο Ιωάννης Ζίγδης, ο Γιάγκος Πεσμαζόγλου, ο Αθανάσιος Κανελλόπουλος, η Βιργινία Τσουδερού, ο Μιχάλης Παπακωνσταντίνου κ.ά.». 

-Πότε απωλέσατε τη βουλευτική σας έδρα ; Τι έγινε ακριβώς; 

-«Απώλεσα την βουλευτική έδρα μου στις 21-5-1978. Μου ακυρώθηκαν 850(!) ψηφοδέλτια με το αιτιολογικό ότι  ήταν ένα εκατοστό μικρότερα κι έτσι υπολήφθηκα, χάνοντας την έδρα, του πρώτου επιλαχόντος, του Νικολάου Παπαπολίτη, κατά 28 ψήφους. Τα 850 ακυρωθέντα ψηφοδέλτια ήταν από τα εκλογικά τμήματα της Σαλαμίνας όπου είχα ψηφιστεί “μονοκούκι”. Κι από εδώ ξεκινάνε όλα! Εγώ υπέβαλα μήνυση κατ’ αγνώστων για πλαστογραφία, απάτη και χρήση πλαστών εγγράφων, υποστηρίζοντας ότι κάποιος άλλαξε ή έκοψε τα ψηφοδέλτια ώστε να ακυρωθούν. Ο εισαγγελέας Πειραιά κ. Δ. Δωρής διέταξε προκαταρτική εξέταση την οποία και διενήργησε ο ειρηνοδίκης Σαλαμίνας. Το όλο υλικό έπεισε τον εισαγγελέα ότι η υπόθεση έπρεπε να προχωρήσει δικαστικά και διέταξε να ακολουθήσει ανάκριση από τον ανακριτή πταισματοδίκη Αθηνών. Όταν όμως ζητήθηκαν τα ψηφοδέλτια από το εκλογοδικείο διαπιστώθηκε ότι έλειπαν 52, όταν εγώ έχασα την έδρα από τον Παπαπολίτη για 28 ψήφους! Κι όχι μόνο αυτό, αλλά τα περισσότερα ψηφοδέλτια δεν είχαν τις υπογραφές των αντιπροσώπων, ή οι υπογραφές τους ήταν κομμένες! Να σημειωθεί εδώ, για να αρχίσει να συμπληρώνεται σιγά – σιγά το παζλ, ότι ο Νικ. Παπαπολίτης που επωφελήθηκε απ’ αυτή την “ιστορία”, αυτή την εποχή προσχώρησε στη Ν.Δ.! Τότε πρωτογράφτηκε ότι η υπόθεσή μου εξελίσσεται σε “μικρό γουοτεργκέιτ”!(3) Λίγες μέρες μετά την απώλεια της έδρας μου, στις 28-5-1978, η Κεντρική Επιτροπή της ΕΣΔΗΝ μου συμπαραστάθηκε με προκήρυξη στον Τύπο, αναφέροντας, για μένα, ότι “δεν υποχώρησε στις δελεαστικές προτάσεις της κυβέρνησης Καραμανλή – Μητσοτάκη και (γι’ αυτό) έχασε το βουλευτικό αξίωμα που κατέχτησε με την αγάπη ολοκλήρου του Λαού της Σαλαμίνας.”. Ο Ν. Παπαπολίτης, στο ίδιο δημοσίευμα, χαρακτηρίστηκε “οπορτουνιστής πολιτικάντης”, ενώ η ΕΣΔΗΝ κατέληγε, στο όνομα του άλλοτε αρχηγού της, ήρωα Αλέκου Παναγούλη, να καταδικάζει “τις αντιδημοκρατικές ενέργειες της επικίνδυνης πολιτικά κυβέρνησης Καραμανλή – Μητσοτάκη” και να μου δίνει τους αγωνιστικούς της χαιρετισμούς, χαρακτηρίζοντάς με “ανένδοτο δημοκράτη βουλευτή”.».(4)       



-Δηλαδή συνδέετε την αποχώρηση του Ν. Παπαπολίτη από την ΕΔΗΚ και την προσχώρησή του στη Ν.Δ. με την υπόθεσή σας; 

-«Φυσικά! Και δεν το συνδέω μόνο εγώ, το σύνδεσε τότε ο Τύπος και σύσσωμη η αντιπολίτευση! Όλα τα κόμματα μίλησαν για “κύκλωμα νοθείας” και “πελώριο πολιτικό σκάνδαλο” που βάραινε την κυβέρνηση της Ν.Δ. Συγκεκριμένα, ο Ιωάννης Ζίγδης δήλωσε τότε : “Η διαπίστωση της αλλοιώσεως των ψηφοδελτίων παίρνει τις διαστάσεις πελώριου πολιτικού σκανδάλου, από τη στιγμή που συνδέεται άρρηκτα με το γεγονός της προηγούμενης αναγγελίας της προσχωρήσεως του ευνοηθέντος από την απόφαση του εκλογοδικείου στη Ν.Δ.”. Αλλά και τα άλλα κόμματα μίλησαν το ίδιο σκληρά, ο Ιωάννης Αλευράς από το ΠΑΣΟΚ μίλησε για ανεπίτρεπτα μέσα στο βωμό της δήθεν διεύρυνσης της Ν.Δ., το ΚΟΔΗΣΟ τόνισε ότι εγείρεται πολιτικό θέμα για το κόμμα που κυβερνά(Ν.Δ.), ενώ ο Λεωνίδας Κύρκος από το τότε ΚΚΕ εσ. ζήτησε να δοθεί αδιάβλητη απάντηση  και να υπάρξουν αμείλικτες κυρώσεις. 
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Νικόλαος Παπαπολίτης αποδοκιμάστηκε κατά τη διάρκεια της ορκωμοσίας του στη Βουλή. Την ώρα που ο Παπαπολίτης κλήθηκε για να ορκιστεί όλοι, σχεδόν, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ αποχώρησαν από την αίθουσα συνεδριάσεων της Βουλής φωνάζοντας “αίσχος”! Ο Τύπος σχολίασε ότι πρώτη φορά μετά την επαναλειτουργία της Βουλής, βουλευτές αποδοκίμασαν συνάδελφό τους…».(5)  

-Τελικά πως κατέληξε η υπόθεσή σας ; Τι πιστεύετε εσείς ότι συνέβηκε; 

-«Το κόμμα της ΕΔΗΚ και  προσωπικά ο Ιωάννης Ζίγδης μου παρείχαν τα πάντα. Έκαναν ότι μπορούσαν. Εκτός από τον δικηγόρο μου, ποινικολόγο κ. Φίλιππο Δαμόφλη και τον τεχνικό μου σύμβουλο – γραφολόγο(Πρόεδρο των Γραφολόγων Ελλάδας) κ. Δ. Βαληνδρά, μου παρείχε κι όλους τους νομικούς συμβούλους του κόμματος. Ποιους δηλαδή ; Τον Γιάννη Σταμούλη, τον Κ. Τσιριμώκο (Πρόεδρο Ποινικολόγων Ελλάδας), τον Γ. Α. Μαγκάκη κ.ά. Καταλαβαίνετε για ποια ονόματα μιλάμε! Αλλά το θέμα ήταν πολιτικό και περίτεχνα σχεδιασμένο. Γι’ αυτό και “πάγωσε”, δεν μπορούσε να γίνει τίποτα.  
Εγώ πιστεύω ότι τα ψηφοδέλτια κόπηκαν εκ των υστερών για να ακυρωθούν, να  χάσω τη βουλευτική έδρα μου και να την πάρει ο επιλαχών Παπαπολίτης, ο οποίος και προσχώρησε στη Ν.Δ. Είναι απλά τα πράγματα και συνήθης μέθοδος της Ν.Δ., η οποία λίγα χρόνια μετά προσπάθησε, μέσω χαλκευμένης πληροφορίας, να με “προσχωρήσει” στις τάξεις της!». 

-Δηλαδή

-«Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των βουλευτικών εκλογών του 1985 παρουσίασαν στον Τύπο πλαστή δήλωσή μου, σύμφωνα με την οποία συστρατευόμουνα με τη Ν.Δ.!(7) Αμέσως τη διέψευσα κατηγορηματικά, με επιστολή μου στον Τύπο, δηλώνοντας χαρακτηριστικά ότι : “Άλλους μπορεί να εξαγόρασαν, εμένα ποτέ!”.  Μάλιστα τα «ΝΕΑ» έκαναν το εξής σχόλιο για το όλο θέμα : “…Αυτά για να μην ξεχνάμε και την ιστορία, μ’ όλο που η Δεξιά θέλει να αρχίζει (γι’ αυτήν)…μεταδικτατορικά!”.».(6) 

-Με την πολιτική δεν ασχοληθήκατε ξανά από τότε; 

-«Όχι! Όμως παρέμεινα αμετακίνητος κι αταλάντευτος στον κεντρώο χώρο. Οι περισσότεροι από την τότε (1977) κοινοβουλευτική ομάδα της ΕΔΗΚ, μεταπήδησαν, αργότερα, είτε στη ΝΔ, είτε στο ΠΑΣΟΚ. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά υπουργοποιήθηκαν κιόλας! Βλέπετε η “προδοσία” στην Ελλάδα ανταμείβεται πλουσιοπάροχα!». 


                 
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1)Βλ. εφημ. «Η ΣΑΛΑΜΙΝΑ»(Ιανουάριος 1978). 
2)Βλ. ό.π. σημ. (1). 
3)Βλ. εφημ. «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»(15-2-1979). 
4)Βλ. εφημ. «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»(31-8-1979). 
5)Βλ. εφημ. «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ»(22-5-1985). 
6)Βλ. εφημ. «ΤΑ ΝΕΑ»(23-5-1985). 



* Ο κ. Γιάννης Χατζής, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, πέρα από την προσωπική του μαρτυρία, μας προσκόμισε και μια σειρά δημοσιευμάτων από τον ημερήσιο και τοπικό Τύπο της εποχής, καθώς και φωτογραφικό υλικό, τα οποία και τεκμηριώνουν τα λεγόμενά του.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου