Δευτέρα 8 Αυγούστου 2016

Την Τετάρτη το λιμάνι αλλάζει χέρια, το σχέδιο της Cosco για την ανάπτυξη του

Στην εποχή Cosco εισέρχεται το λιμάνι του Πειραιά, με το Πεκίνο να είναι έτοιμο να πατήσει το «κουμπί» εκκίνησης των επενδύσεων για τη χάραξη του νέου δρόμου του μεταξιού.
Την ερχόμενη Τετάρτη 10 Αυγούστου σφραγίζεται μία από τις πιο επεισοδιακές ιδιωτικοποιήσεις στη χώρα μας με τη μεταβίβαση -μέσω του Χρηματιστηρίου- του 51% των μετοχών του ΟΛΠ στα «χέρια» της Cosco, αντί του ποσού των 280,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 16% θα τεθεί υπό τον έλεγχο των Κινέζων έναντι 88 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.

Παράλληλα, επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ έχει προγραμματίσει να υλοποιήσει ο κινεζικός γίγαντας στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με σκοπό να αποκτήσει περίοπτη θέση ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
Κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή και αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον πρώτο προβλήτα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αποτελούν τα τρία μεγάλα επενδυτικά σχέδια που μπαίνουν σε άμεση εφαρμογή αμέσως μετά τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco.
Το βασικό στρατηγικό σχέδιο της Cosco προβλέπει την ένταξη της χώρας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών, δεδομένου άλλωστε ότι ο Πειραιάς αποτελεί ήδη το προγεφύρωμα της Κίνας στην Ευρώπη, ωστόσο εκ των βασικών προτεραιοτήτων που έχουν τεθεί σε βάθος πενταετίας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της κρουαζιέρας, ώστε ο Πειραιάς να συμπεριληφθεί στα πλάνα των παγκόσμιων κολοσσών κρουαζιερόπλοιων και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια αφετηρίας (home port) της Μεσογείου. Παράλληλα, ο κινεζικός κολοσσός προσβλέπει στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής, σχεδιάζοντας την επένδυση σημαντικών κεφαλαίων με σκοπό την επιστροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στην Ελλάδα αντί της Ασίας και της Τουρκίας για την επισκευή των πλοίων τους.
Αύξηση
Υψηλόβαθμο στέλεχος της θυγατρικής εταιρείας της Cosco που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα έχοντας μιλήσει στο «Εθνος» τόνισε ότι παράλληλα με τις επενδύσεις που θα φέρουν αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από 3,7 σε 6,2 εκατομμύρια κοντέινερ, σημαντικό τμήμα των προς επένδυση κεφαλαίων που αποτελούν συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις σε βάθος πενταετίας για τη μεταβίβαση του υπολοίπου 16% των μετοχών του ΟΛΠ θα κατευθυνθούν σε κρουαζιέρα και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Οι στόχοι που έχει θέσει ο κινεζικός κολοσσός στον τομέα της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής -όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει το στέλεχος της θυγατρικής της Cosco- είναι η εξέλιξη του Πειραιά σε έναν εκ των βασικών λιμένων αφετηρίας στη Μεσόγειο για επιβάτες κρουαζιέρας και η προσέλκυση των Ελλήνων εφοπλιστών για την επισκευή των πλοίων τους στην Ελλάδα.
Το σχέδιο στον τομέα της κρουαζιέρας προβλέπει αναβάθμιση του λιμένα για την ανάπτυξη υπηρεσιών κρουαζιέρας, ώστε να δέχεται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. Μια επένδυση το κόστος της οποίας θα φθάσει τα 200 εκατομμύρια ευρώ.
Ηδη, ο κινεζικός όμιλος έχει ανοίξει κύκλο επαφών με τους κολοσσούς της διεθνούς κρουαζιέρας για να ρίξουν «άγκυρα» στο Αιγαίο και να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμένα άφιξης και αναχώρησης.
Μπορεί σήμερα η Ελλάδα να αποτελεί κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας, απορροφώντας το 17% των επισκέψεων σε ευρωπαϊκά λιμάνια, ωστόσο τα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την ελληνική οικονομία είναι αναλογικά περιορισμένα και αυτό έγκειται στο γεγονός ότι η χώρα μας παραμένει ουραγός στο «home porting».
Επόμενος κλάδος στη λίστα των επενδύσεων για τους Κινέζους αποτελεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, όπου στο διάστημα των επόμενων πέντε ετών θα κατευθύνει κεφάλαια ύψους άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας στην Ελλάδα μπορεί προ δεκαετιών να ήταν ισχυρός, ωστόσο χρόνια τώρα απειλείται με αφανισμό και συρρίκνωση. Μπορεί η Ελλάδα να πρωταγωνιστεί στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, ούσα η ισχυρότερη δύναμη στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη με τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, την ίδια ώρα όμως η ναυπηγοεπισκευή δεν μπορεί καν να επιβιώσει. Πολλές χώρες πλην της Ελλάδας, ακόμη και η γειτονική Τουρκία, κερδίζουν σήμερα από το ελληνικό πρόγραμμα-μαμούθ ναυπήγησης πλοίων για λογαριασμό ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Στις βασικές προτεραιότητες της Cosco ανήκει και η αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον πρώτο προβλήτα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Με την επένδυση αυτή θα μπορούν να διακινηθούν συνολικά 7 εκατομμύρια κοντέινερ σε ετήσια βάση και στους τρεις προβλήτες, με σκοπό στο μέλλον να φτάσουν τα 10 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια.
Εξάλλου, η εταιρεία έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ και την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ.
Με την εκτέλεση των έργων αυτών και με την εγκατάσταση των μεγαλύτερων γερανογεφυρών στον κόσμο «Super - super Post Panamax», ο Πειραιάς θα καταστεί λιμάνι-κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς με μεταφορική ικανότητα άνω των 15.000 κοντέινερ.
ΕΣΠΑΣΕ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 2 ΕΚΑΤ. ΚΟΝΤΕΪΝΕΡ ΣΕ 7 ΜΗΝΕΣ
Νέο ρεκόρ στη διακίνηση φορτίων από τον Πειραιά
Επιδόσεις-ρεκόρ καταγράφει για ακόμη μία χρονιά ο Πειραιάς στη διακίνηση φορτίων, σπάζοντας το φράγμα των 2 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στη διάρκεια των πρώτων επτά μηνών, με ρυθμό αύξησης της τάξης του 14,1%.
Είναι προφανές πως υπάρχουν πολλά περιθώρια εξυπηρέτησης και ενίσχυσης των εμπορευματικών ροών μέσω της Ελλάδας που θα καταστήσουν τη χώρα ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο. Υπό τη διαχείριση της Cosco, άλλωστε, έγινε γνωστό στις μεγαλύτερες πολυεθνικές του πλανήτη που διαθέτουν εργοστάσια στην Ασία ότι μέσω του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του Πειραιά, οι ασιατικές εξαγωγές φθάνουν στην Αυστρία, τη Γερμανία και την Ουγγαρία έως και 11 ημέρες γρηγορότερα.
Η φυσική θέση του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης μέσω της διώρυγας του Σουέζ αποτελεί σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.
Η ανάπτυξη των δικτύων συνδυασμένων μεταφορών και η αναγνώριση της σημασίας της θαλάσσιας μεταφοράς στο παγκόσμιο εμπόριο ως σημαντικού παράγοντα στη βιώσιμη ανάπτυξη οδηγούν στη λειτουργική ενσωμάτωση λιμένων στις «εφοδιαστικές αλυσίδες» μεταφοράς εμπορευμάτων.

Πύλη εισόδου
Με τη μετατροπή του λιμένα του Πειραιά σε πύλη εισόδου στις ευρωπαϊκές αγορές και την επικείμενη ανάπτυξη του Θριασίου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ δίνονται προοπτικές υλοποίησης ενός στρατηγικού σχεδίου που θα περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές, την παροχή υπηρεσιών logistics και τις χερσαίες μεταφορές, σιδηροδρομικές και οδικές. Αυτός ο στρατηγικός σχεδιασμός συνδυασμένων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας θα έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας όσο και στην ενίσχυση του γεωπολιτικού και οικονομικού της αποτυπώματος.
Η συνεργασία της Cosco με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως οι HP, SONY, HUAWEI, ZTE κ.ά., με τη συνέργεια μεγάλων παικτών στον χώρο όπως η SCHENKER, η Rail Cargo Austria κ.ά., έχει ήδη ανοίξει τη νότια πύλη της Ευρώπης και στην αγορά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.
Ο ρόλος των θαλάσσιων λιμανιών ως σύνδεση μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών είναι εξαιρετικά σημαντικός. Δεν είναι μόνον οι μεγάλες εμπορευματικές ροές Ανατολής ? Δύσης, αλλά και η διαμεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου, η διασύνδεση με την Αφρική, και η χερσαία μεταφορά με τρένο ή οδικώς στα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη.
Η συνολική αξία της συμφωνίας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ, ωστόσο το μεγαλύτερο όφελος που μπορεί να προκύψει για τη χώρα είναι η επίτευξη της ουσιαστικής ένταξης της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών.
Κώστας Νάνος - ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου