Η βύθιση του πλοίου Αγία Ζώνη τα ξημερώματα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου κοντά στην βραχονησίδα Αταλάντη προκάλεσε εκτεταμένη ρύπανση με πετρελαιοειδή στην ευρύτερη περιοχή. Το σκάφος ήταν φορτωμένο με 2.570 τόνους πετρέλαιο από το οποίο ένα μέρος του διέφυγε στο θαλάσσιο περιβάλλον. Οι Νότιοι άνεμοι που έπνεαν από το μεσημέρι της ίδιας ημέρας, έφεραν την πετρελαιοκηλίδα στις ακτές της Σαλαμίνας και συγκεκριμένα στην Κυνόσουρα και τα Σελήνια. Εδώ να σημειώσουμε ότι η περιοχή αυτή είναι χαρακτηρισμένη ως Ιστορικός-Αρχαιολογικός χώρος.
O ΠΕΡΙΒΟΣ από την αρχή προσπάθησε να αξιολογήσει την κατάσταση, να ενημερωθεί όσο πιο αξιόπιστα και αντικειμενικά μπορούσε και ψύχραιμα να δρομολογήσει τις κινήσεις του.
Το πρόβλημα σαφώς είναι σοβαρό αν και θα αποφύγουμε εκφράσεις όπως «οικολογική καταστροφή», «νέκρωση του Σαρωνικού» κλπ.
Για την διαμόρφωση άποψης και εικόνας ήρθαμε σε επαφή με οικολογικές οργανώσεις : Greenpeace, WWF Ελλάς, Αρχιπέλαγος, με υπεύθυνους της εταιρίας που έχει αναλάβει την απορρύπανση, καθώς και με επιστημονικούς και νομικούς φορείς. Από το «Αρχιπέλαγος» έγινε και λήψη δειγμάτων με τη βοήθεια του ΠΕΡΙΒΟΣ ώστε να έχουμε μια πρώτη εκτίμηση της κατάστασης καθώς και βιντεοσκόπηση με υποβρύχια κάμερα της κατάστασης που επικρατεί κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. H Greenpeace έχει ήδη στείλει ακτιβιστές που βοηθούν στην απορρύπανση.
Αυτό που επείγει σε πρώτη φάση είναι να μπορέσει να επιταχυνθεί η προσπάθεια καθαρισμού. Είναι λυπηρό και επικίνδυνο το γεγονός ότι ένα περιστατικό που έγινε σχεδόν μέσα στο λιμάνι, με καλές καιρικές συνθήκες και με σχετικά μικρή ποσότητα πετρελαίου να μην μπορεί να αντιμετωπιστεί άμεσα και γοργούς ρυθμούς. Αν συμβεί ένα περιστατικό με εκατοντάδες χιλιάδες τόνους πετρελαίου, που πραγματικά να απειλεί με οικολογική καταστροφή και τότε τι θα γίνει;
Φυσικά πρώτα πρέπει να απομακρυνθεί από την υπεύθυνη τεχνική εταιρία, όλο το υλικό από τη θάλασσα και μετά να αρχίσουν οι προσπάθειες καθαρισμού των ακτών. Τότε και μόνο τότε μπορεί να υπάρξει και συμμετοχή πολιτών ως εθελοντές, όπως και στους καθαρισμούς οι οποίοι θα επαναληφθούν και στο μέλλον. Σύμφωνα με τη νομοθεσία το Λιμενικό Σώμα μπορεί να εντάξει στη δύναμή του εθελοντές, σύμφωνα με τα πρότυπα του Πυροσβεστικού Σώματος για ανάλογες δράσεις. Το Λ.Σ εξάλλου είναι υπεύθυνο και για την συνολική επιτήρηση.
Ο ΠΕΡΙΒΟΣ παράλληλα ήρθε σε επαφή με το Λιμενικό Σώμα, τα αρμόδια Υπουργεία αλλά και το Συνήγορο του Πολίτη ώστε να ασκηθούν πιέσεις προς κάθε εμπλεκόμενο με στόχο να γίνει γρήγορα και αποτελεσματικά η απορρύπανση.
Όμως το ενδιαφέρον για το θέμα δε θέλουμε να ατονήσει μετά τον καθαρισμό. Στοχεύουμε σε συνεργασία με την Greenpeace και άλλους φορείς ώστε να υπάρξει παρακολούθηση της ποιότητας του νερού στο μέλλον για κάθε μορφή ρύπανσης. Η ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας είναι αποδέκτης πολλών αιτιών ρύπανσης : Ναυπηγεία, έξοδος αγωγού επεξεργασίας λυμάτων Ψυτάλλειας, διελεύσεις και αγκυροβόλια πλοίων. Πιθανόν ρύποι τοξικότεροι και από τα πετρελαιοειδή (π.χ βαρέα μέταλλα) να προκαλούν μια κατάσταση αρκετά δυσμενή, τόσο για το περιβάλλον όσο για την δημόσια υγεία.
Στόχος μας είναι να ξεκινήσει μετρήσεις το ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών) τόσο για την ποιότητα των νερών όσο και των υδρόβιων οργανισμών (βιολογικοί δείκτες) ώστε να εκτιμηθεί και η παρουσία τοξινών στην τροφική αλυσίδα όχι μόνο εξ αιτίας του πρόσφατου ατυχήματος αλλά και για όλους τους λόγους που προαναφέραμε.
Η ρύπανση με πετρελαιοειδή είναι μια μορφή ρύπανσης που κραυγάζει. Δυστυχώς προσφέρεται για λαϊκισμούς και κατανάλωση. Η πραγματική οικολογική προσέγγιση όμως απαιτεί σοβαρότητα, ψυχραιμία και διάρκεια. Πιστοί σε αυτές τις αρχές θα συνεχίσουμε τις κινήσεις και προσπάθειές μας με μόνο κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος μας.
O ΠΕΡΙΒΟΣ από την αρχή προσπάθησε να αξιολογήσει την κατάσταση, να ενημερωθεί όσο πιο αξιόπιστα και αντικειμενικά μπορούσε και ψύχραιμα να δρομολογήσει τις κινήσεις του.
Το πρόβλημα σαφώς είναι σοβαρό αν και θα αποφύγουμε εκφράσεις όπως «οικολογική καταστροφή», «νέκρωση του Σαρωνικού» κλπ.
Για την διαμόρφωση άποψης και εικόνας ήρθαμε σε επαφή με οικολογικές οργανώσεις : Greenpeace, WWF Ελλάς, Αρχιπέλαγος, με υπεύθυνους της εταιρίας που έχει αναλάβει την απορρύπανση, καθώς και με επιστημονικούς και νομικούς φορείς. Από το «Αρχιπέλαγος» έγινε και λήψη δειγμάτων με τη βοήθεια του ΠΕΡΙΒΟΣ ώστε να έχουμε μια πρώτη εκτίμηση της κατάστασης καθώς και βιντεοσκόπηση με υποβρύχια κάμερα της κατάστασης που επικρατεί κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. H Greenpeace έχει ήδη στείλει ακτιβιστές που βοηθούν στην απορρύπανση.
Αυτό που επείγει σε πρώτη φάση είναι να μπορέσει να επιταχυνθεί η προσπάθεια καθαρισμού. Είναι λυπηρό και επικίνδυνο το γεγονός ότι ένα περιστατικό που έγινε σχεδόν μέσα στο λιμάνι, με καλές καιρικές συνθήκες και με σχετικά μικρή ποσότητα πετρελαίου να μην μπορεί να αντιμετωπιστεί άμεσα και γοργούς ρυθμούς. Αν συμβεί ένα περιστατικό με εκατοντάδες χιλιάδες τόνους πετρελαίου, που πραγματικά να απειλεί με οικολογική καταστροφή και τότε τι θα γίνει;
Φυσικά πρώτα πρέπει να απομακρυνθεί από την υπεύθυνη τεχνική εταιρία, όλο το υλικό από τη θάλασσα και μετά να αρχίσουν οι προσπάθειες καθαρισμού των ακτών. Τότε και μόνο τότε μπορεί να υπάρξει και συμμετοχή πολιτών ως εθελοντές, όπως και στους καθαρισμούς οι οποίοι θα επαναληφθούν και στο μέλλον. Σύμφωνα με τη νομοθεσία το Λιμενικό Σώμα μπορεί να εντάξει στη δύναμή του εθελοντές, σύμφωνα με τα πρότυπα του Πυροσβεστικού Σώματος για ανάλογες δράσεις. Το Λ.Σ εξάλλου είναι υπεύθυνο και για την συνολική επιτήρηση.
Ο ΠΕΡΙΒΟΣ παράλληλα ήρθε σε επαφή με το Λιμενικό Σώμα, τα αρμόδια Υπουργεία αλλά και το Συνήγορο του Πολίτη ώστε να ασκηθούν πιέσεις προς κάθε εμπλεκόμενο με στόχο να γίνει γρήγορα και αποτελεσματικά η απορρύπανση.
Όμως το ενδιαφέρον για το θέμα δε θέλουμε να ατονήσει μετά τον καθαρισμό. Στοχεύουμε σε συνεργασία με την Greenpeace και άλλους φορείς ώστε να υπάρξει παρακολούθηση της ποιότητας του νερού στο μέλλον για κάθε μορφή ρύπανσης. Η ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας είναι αποδέκτης πολλών αιτιών ρύπανσης : Ναυπηγεία, έξοδος αγωγού επεξεργασίας λυμάτων Ψυτάλλειας, διελεύσεις και αγκυροβόλια πλοίων. Πιθανόν ρύποι τοξικότεροι και από τα πετρελαιοειδή (π.χ βαρέα μέταλλα) να προκαλούν μια κατάσταση αρκετά δυσμενή, τόσο για το περιβάλλον όσο για την δημόσια υγεία.
Στόχος μας είναι να ξεκινήσει μετρήσεις το ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών) τόσο για την ποιότητα των νερών όσο και των υδρόβιων οργανισμών (βιολογικοί δείκτες) ώστε να εκτιμηθεί και η παρουσία τοξινών στην τροφική αλυσίδα όχι μόνο εξ αιτίας του πρόσφατου ατυχήματος αλλά και για όλους τους λόγους που προαναφέραμε.
Η ρύπανση με πετρελαιοειδή είναι μια μορφή ρύπανσης που κραυγάζει. Δυστυχώς προσφέρεται για λαϊκισμούς και κατανάλωση. Η πραγματική οικολογική προσέγγιση όμως απαιτεί σοβαρότητα, ψυχραιμία και διάρκεια. Πιστοί σε αυτές τις αρχές θα συνεχίσουμε τις κινήσεις και προσπάθειές μας με μόνο κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου