Το ...βαρύ πυροβολικό ετοιμάζει το Υπουργείο Υποδομών το επόμενο διάστημα για να τρέξει τα νέας γενιάς έργα που θα κρατήσουν και θα ενισχύσουν τον τεχνικό κλάδο της χώρας. Μιλάμε για 7 νέα πολύ μεγάλα έργα προϋπολογισμού 4,1 δισ.ευρώ που υπόσχονται θέσεις εργασίας και ανάπτυξη. Η προετοιμασία τους είναι σε εξέλιξη και πολλά από αυτά είναι ώριμα για να αιμοδοτήσουν τις κατασκευές της επόμενης πενταετίας. Απευθύνονται σε εταιρείες μεγάλης τάξης και είναι project πασίγνωστα μιας και μας έχουν απασχολήσει πολλές φορές στο παρελθόν. Ας δούμε όμως τι ετοιμάζεται από το ...στρατηγείο στου Παπάγου:
1.ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ 4-ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού είναι σε εξέλιξη και αφορά τα σχήματα που θα περάσουν στη Β`φάση. Όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας είναι παρούσες, ενώ απουσιάζουν οι ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ. Τα έργα θα ξεκινήσουν το 2019 και ο τεράστιος προϋπολογισμός κάνει τις συμμετέχουσες να ονειρεύονται το έργο αυτό. Είναι σαφέστατα ο leader της νέας γενιάς έργων της χώρας με 1,45δισ ευρώ (1,8δισ.με ΦΠΑ).
2.ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΒΟΑΚ)
Το δεύτερο μεγαλύτερο project που ετοιμάζεται πυρετωδώς από το Υπ.ΥΠΟΜΕ για τον ΟΑΚ που είναι ο Φορέας Υλοποίησης. Το κόστος κυμαίνεται σε περίπου 1,1δισ.ευρώ και αφορά το "πυρηνικό" τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο μήκους 142χλμ. Οι μελέτες τρέχουν και ο διαγωνισμός αναμένεται το 2018 και τα έργα μάλλον προς τα τέλη του 2019. Σύσσωμες αναμένεται να τρέξουν οι εταιρείες για την απόκτηση αυτού του mega project.
3.ΒΟΡΕΙΟ-ΝΟΤΙΟ ΤΜΗΜΑ Ε65
Πριν μία εβδομάδα ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης εξήγγειλε την έναρξη των έργων για το νότιο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα στα τέλη του έτους και μέσα στο 2018 για το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία. Τα δύο έργα είναι "καπαρωμένα" από την ΤΕΡΝΑ που με αυτά εξασφαλίζει την μετακίνηση των εργαζομένων από Ιόνια-Ε65 (κεντρικό τμήμα) που ολοκληρώθηκαν. Το κόστος τους είναι 700εκατ.ευρώ (300 στο νότιο και 400 στο βόρειο) και αποτελεί σημείο αναφοράς για την Στερεά-Θεσσαλία-Δυτ.Μακεδονία, ακόμα και Ήπειρο.
4.ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ
Το πιο ώριμο από τα μεγάλα έργα νέας γενιάς. Οι υπογραφές για να ξεκινήσει η Τ1 (περίοδος κατασκευής της παραχώρησης) θα πέσουν στις αρχές του 2018 και η ΤΕΡΝΑ είναι επίσης η μεγάλη νικήτρια σε αυτό το mega project. Το κόστος είναι περίπου 500εκατ.ευρώ και θα είναι μαζί με τον Αυτοκινητόδρομο Κρήτης τα 2 έργα που θα μεταμορφώσουν την εικόνα της Κρήτης μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023, λίγο πριν ξεκινήσει η καλοκαιρινή περίοδο. Περιλαμβάνει και 18χλμ κλειστού αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει το Αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ.
5.ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΖΕΥΞΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ-ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
Ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει από πέρυσι και ωριμάζει. Στο τέλος του έτους αναμένουμε να οριστικοποιηθεί το φυσικό αντικείμενο μέσα από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, το 2018 να επιλεγεί ο ανάδοχος και το 2019 να ξεκινήσουν τα έργα. Σούπερ εμπορικό έργο παραχώρησης με κόστος που φαίνεται να προσεγγίζει τα 400εκατ.ευρώ. Σημαντικό στοιχείο του έργου τα ανταποδοτικά οφέλη σε Σαλαμίνα και Πέραμα που για πρώτη φορά επιτυγχάνεται μέσα από ένα project. Τέσσερα σχήματα παλεύουν και εδώ για να αποκτήσουν αυτό το έργο.
Ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει από πέρυσι και ωριμάζει. Στο τέλος του έτους αναμένουμε να οριστικοποιηθεί το φυσικό αντικείμενο μέσα από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, το 2018 να επιλεγεί ο ανάδοχος και το 2019 να ξεκινήσουν τα έργα. Σούπερ εμπορικό έργο παραχώρησης με κόστος που φαίνεται να προσεγγίζει τα 400εκατ.ευρώ. Σημαντικό στοιχείο του έργου τα ανταποδοτικά οφέλη σε Σαλαμίνα και Πέραμα που για πρώτη φορά επιτυγχάνεται μέσα από ένα project. Τέσσερα σχήματα παλεύουν και εδώ για να αποκτήσουν αυτό το έργο.
6.ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ
Αυτό το έργο βασανίστηκε. Αρχικά μέρος της Ολυμπίας Οδού, μετά αποσχίστηκε. Τώρα έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και αρχές του 2018 μαζικά οι εργολαβίες (οκτώ τον αριθμό) θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 42 μήνες. Εδώ οι εργολαβίες μειοδοτήθηκαν από μεσαίες εταιρείες του χώρου. Το κόστος του έργου υπολογίστηκε εκ νέου σε 355εκατ.ευρώ.
Αυτό το έργο βασανίστηκε. Αρχικά μέρος της Ολυμπίας Οδού, μετά αποσχίστηκε. Τώρα έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και αρχές του 2018 μαζικά οι εργολαβίες (οκτώ τον αριθμό) θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 42 μήνες. Εδώ οι εργολαβίες μειοδοτήθηκαν από μεσαίες εταιρείες του χώρου. Το κόστος του έργου υπολογίστηκε εκ νέου σε 355εκατ.ευρώ.
7.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΕΡΓΟ ΡΙΟ-ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
Πρόκειται για το τελευταίο έργο που φαίνεται ότι προστίθεται στη λίστα μεγάλων έργων νέας γενιάς. Όπως όλα δείχνουν έχουμε συμφωνία φορεών-Υπ.ΥΠΟΜΕ και πάμε για την υλοποίηση. Σημαντικό στοιχείο η κάλυψη του έργου από το ΕΣΠΑ 2014-2020 που του δίνει και μία βαρύτητα ύπαρξης. Το κόστος του έργου κατ`ελάχιστον θα είναι 350εκατ.ευρώ και αφορά 5χλμ "ελαφράς υπογειοποίησης" με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή και 2 νέους κεντρικούς σταθμούς σε Άγιο Διονύσιο και Άγιο Ανδρέα. O διαγωνισμός ωστόσο αναμένεται κάπου στα τέλη του 2018 και τα έργα το 2019. Σημαντικό έργο κυρίως που ολοκληρώνει τον Σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ της χώρας.
Πρόκειται για το τελευταίο έργο που φαίνεται ότι προστίθεται στη λίστα μεγάλων έργων νέας γενιάς. Όπως όλα δείχνουν έχουμε συμφωνία φορεών-Υπ.ΥΠΟΜΕ και πάμε για την υλοποίηση. Σημαντικό στοιχείο η κάλυψη του έργου από το ΕΣΠΑ 2014-2020 που του δίνει και μία βαρύτητα ύπαρξης. Το κόστος του έργου κατ`ελάχιστον θα είναι 350εκατ.ευρώ και αφορά 5χλμ "ελαφράς υπογειοποίησης" με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή και 2 νέους κεντρικούς σταθμούς σε Άγιο Διονύσιο και Άγιο Ανδρέα. O διαγωνισμός ωστόσο αναμένεται κάπου στα τέλη του 2018 και τα έργα το 2019. Σημαντικό έργο κυρίως που ολοκληρώνει τον Σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ της χώρας.
Πέρα από αυτά τα χειροπιαστά έργα, έχουμε και τον σχεδιασμό άλλων νέων έργων που προς το παρόν είναι περισσότερο θεωρητικά. Έχουμε το μεγάλο πλάνο της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας (Θεσσαλονίκη-Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο) εκτιμώμενου κόστους 2δισ.ευρώ που μάλλον θα αποτελέσει έργο για την ερχόμενη δεκαετία. Έχουμε επίσης τις επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης που ίσως δημοπρατηθούν ως cluster έργων (προς Αεροδρόμιο, Ευκαρπία και Κορδελιό) κόστους περίπου 1,1 δισ.ευρώ, τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (προς Εθνική Οδό, Περισσό,Άνω Ηλιούπολη) κόστους 1,8δισ.ευρώ, τις επεκτάσεις της Γραμμής 2 (προς Ίλιον και Γλυφάδα) κόστους 600εκατ.ευρώ και επεκτάσεις του Τραμ στην Αθήνα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Ακολουθήστε τον Νίκο Καραγιάννη στο twitter
Ακολουθήστε τον Νίκο Καραγιάννη στο twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου